Velli-Kosma, Evangelia (1974-)

Γεννήθηκε: 10 Ιουνίου, Αθήνα (Ελλάδα). 
Συνθέτης - Μαέστρος. 
Κόρη του ηλεκτρονικού και εφευρέτη Νικόλαου Βελλή-Κοσμά από τη Σκόπελο και της ζωγράφου Πουλχερίας Αχειλαρά από τη Λέσβο. Οι γονείς της από την Αθήνα μετακόμισαν στην Έδεσσα όπου και πέρασε τα παιδικά της χρόνια. Οι Βαλκάνιοι ήχοι των χάλκινων πνευστών με τους οποίους μεγάλωσε, σε συνδυασμό με τη σπουδή του κλασσικού πιάνου στο πλάι της πιανίστριας Flora Mouzelli, της κίνησαν αρχικά το ενδιαφέρον για νέους μουσικούς τρόπους, ηχοχρώματα και τεχνικές, και στη μετέπειτα πορεία της έγιναν επιτακτική ανάγκη για μελέτη και έρευνα. Για το λόγο αυτό επί σειρά ετών διδάχτηκε και πειραματίστηκε με πληθώρα μουσικών οργάνων εκτός του πιάνου. Από μικρή ηλικία έδειξε την κλίση της προς τη σύνθεση, γράφοντας από τα 15 και μόλις σε ηλικία 19 ετών απέσπασε το A΄βραβείο μουσικής σύνθεσης στο φεστιβάλ παιδικού θεάτρου της Θεσσαλονίκης 1993, με το έργο της Βεατρίκης Κάτζολα-Σαμπατάκου “Τρελή περιπέτεια στο παραμυθένιο δάσος” (Παραγωγή εδεσσαϊκού θεάτρου, Έδεσσα, Θέατρο “Μέγας Αλέξανδρος”, 1992). Το 1989 ξεκίνησε τις σπουδές της στα θεωρητικά (αρμονία, αντίστιξη και ενοργάνωση) με τους Βαγγέλη Βαλατσό, Θόδωρο Γκρούνη και Δημήτρη Αθανασιάδη στο Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (Μ.Ω.Θ), ενώ συνεχίζει το πιάνο με την Γεωργία Σμαραγδά. Παράλληλα κάνει φλάουτο με τον Πέτρο Σουσάμογλου και φωνητική με τις Λούλα Παπασπύρου και Βάσκα Ποζίδου. Η εξέλιξή της σε αυτά τα τρία όργανα είναι εξαιρετικά γρήγορη και έτσι γίνεται μέλος σε διάφορα μουσικά σύνολα, ορχήστρες και χορωδίες δίνοντας συναυλίες ανά την Ελλάδα και το Εξωτερικό. Το 1994 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, για να συνεχίσει τις σπουδές της στο Ωδείο Athenaeum, με δασκάλους τον Κώστα Βαρότση (φούγκα), την Ευαγγελία Παπαδημητρίου (πιάνο) και τους Bernar Beuter και Στέλα Γαδέδη (φλάουτο), ενώ το 1995 εγγράφηκε στο Ωδείο του Ελληνοαμερικανικού Κολεγίου Αθηνών, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Δημήτρη Μινακάκη, στην τάξη της διεύθυνσης ορχήστρας του Κώστα Βαρότση, κοντά στον οποίο γνώρισε την υψηλή τέχνη της ορχήστρας. Η σπουδή της αυτή θα ενισχύσει τις ανησυχίες και αναζητήσεις της γύρω από την ηχοχρωματική παλέτα, οπότε θα προστεθούν σε αυτήν τα τσέλο με την Clair Demelenaire και κρουστά/ντραμς με τον Νίκο Καπηλίδη. Διδάχτηκε επίσης ακορντεόν, βυζαντινή/ψαλτική και μελέτησε συστηματικά πολλά όργανα όπως χάλκινα πνευστά, μπάσο, κιθάρα, άρπα, σαξόφωνο κ.ά. Δεν έχει σταματήσει την αναζήτησή της για νέους ήχους διευρύνοντας τις δυνατότητες όλων των οργάνων. Το 2003 ολοκληρώνει τις σπουδές της στο ωδείο Athenaeum στο  τμήμα σύνθεσης του Κώστα Βαρότση με Άριστα παμψηφεί και 1ο βραβείο που στη 15ετία 1990-2005 δόθηκε άλλη μια φορά. Από το 1997, ακολουθώντας τις ανησυχίες της για την σύγχρονη μουσική δημιουργία, παρακολουθεί σεμινάρια και διεθνή φεστιβάλ στην Eλλάδα και το εξωτερικό, με διακεκριμένους δημιουργούς από διαφορετικούς χώρους της μουσικής και της τέχνης, όπως με τους Philippe Manoury, Luca Francesconi, Tom Mays, Jean-Francois Piette, Andreas Kröper, Κώστα Βαρότση, Αλέξανδρο Καλογερά, Θόδωρο Αντωνίου και άλλους. Από το 2000 και ενώ έχει ολοκληρώσει τις σπουδές της στη διεύθυνση ορχήστρας, διευθύνει διάφορα μουσικά σύνολα σε συναυλίες, παραστάσεις και μιούζικαλ, ενώ έργα της ερμηνεύουν διακεκριμένοι μουσικοί και καλλιτέχνες. Το 2012 ξεκινάει μια νέα συνεργασία με το διαδικτυακό ραδιοφωνικό σταθμό M-Word Radio και τη σκηνοθέτιδα Μαρία Χατζηγιάννη, όπου γράφει μουσική για τη ραδιοφωνική της εκπομπή "Ανατριχιαστικά Παραμύθια" (Scary Tales airing 2012-2014). Η συνεργασία αυτή γίνεται μόνιμη και το 2013 στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος Culture "Hotel Obscura" της ανατίθεται η σύνθεση πρωτότυπης μουσικής για το ντοκιμαντέρ με τίτλο "Dourgouti Island Hotel" (σκηνοθεσία Μαρίας Χατζηγιάννη) του οποίου τα γυρίσματα είναι σε εξέλιξη. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν η Ελλάδα μαζί με τη Γαλλία, την Αυστρία, τη Μεγάλη Βρετανία και την Αυστραλία με σκοπό την καλλιτεχνική έρευνα των μικρο-οικοσυστημάτων των σύγχρονων πόλεων και συνδιοργανωτές της Ελληνικής συμμετοχής είναι η ΝΕΡΙΤ, η ομάδα παραστατικών τεχνών “Όχι παίζουμε”/“UrbanDig Project”, η ομάδα παραγωγής Fabric Audio Studio, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, το ΕΜΣΤ, το Πάντειο Πανεπιστήμιο και ο Δήμος Αθηναίων. Από το 1998 διδάσκει ανώτερα θεωρητικά σε ωδεία της Αθήνας.
 "Chorpus Visual" & "Chorpus Orchestra"
Η σύλληψη της ιδέας για “μια μουσική που βλέπουμε ή μια εικόνα που  ακούμε ©”, την οδηγούν από το 2010 σε μια πολύχρονη έρευνα πάνω σε ένα νέο μουσικό θεωρητικό-συνθετικό σύστημα, που    δημιούργησε η ίδια. Κατά την παραμονή της στο Παρίσι το καλοκαίρι του 2012 και ενώ είναι σε   εξέλιξη το "ManiFeste" (ακαδημαϊκά εργαστήρια και φεστιβάλ που συνδιοργανώνουν κάθε χρόνο ο μουσικός οργανισμός ircam και το Centre Pompidou όπου συμπράττουν συνθέτες, χορογράφοι και σκηνοθέτες), έγινε ανάγκη το "ανακάτεμα" των τεχνών, που σαν αποτέλεσμα είχε τη σύσταση της ομάδα "S.E.A" (Sound Exhibition Atelier). Η ομάδα που απαρτίζεται από Έλληνες και ξένους  επιστήμονες και καλλιτέχνες, ερευνά τη “μουσική αποτύπωση της ζωγραφικής”, αναπτύσσοντας μια  νέα μέθοδο μουσικής σύνθεσης καθώς και νέο ηλεκτρονικό λογισμικό. Με τη ίδια μέθοδο έχει  ξεκινήσει και τη "μουσική αποτύπωση των σωμάτων" δημιουργώντας το 2016 σε συνεργασία με τη χορογράφο Θάλεια - Μαρί Παπαδοπούλου την ομάδα "Chropus Visual", φωνητικό σύνολο που  “οπτικοποιεί” τον ήχο. Τα μέλη της είναι καλλιτέχνες από το χώρο του θεάτρου, του χορού και της   μουσικής και εκπαίδευσή τους ξεκίνησε το 2016 με στόχο την ενοποίηση αυτών των  τεχνών και  κατ’ επέκταση την εικόνα με τον ήχο. Πάνω στην ίδια φιλοσοφία θα κάνει το ντεμπούτο της μέσα στο 2017 η ορχήστρα "Chorpus Orchestra" μια “κινούμενη ορχήστρα”, μέλη της οποίας είναι μουσικοί που η εκπαίδευσή τους στηρίζεται στην κίνηση, οπότε το αποτέλεσμα είναι μουσικοκινητικό και η διεύθυνση του συνόλου γίνεται και από χορογράφο που ερμηνεύουν μια "ηχητική performance". Σήμερα συνεχίζει την καλλιτεχνική της δράση πάνω στην σύνθεση και την διεύθυνση συνόλων δίνοντας συναυλίες, ενώ παράλληλα συνεργάζεται με σκηνοθέτες, χορογράφους και performing artists σε θεατρικές και κινηματογραφικές παραγωγές της Ελλάδας και του εξωτερικού. 

ΈΡΓΑ ΓΙΑ ΟΡΧΗΣΤΡΑ:

"Chess" για δυο μεγάλες ορχήστρες που παίζουν σκάκι (2008).
 "The other side of the piano" για μεγάλη ορχήστρα και ένα ηθοποιό (2001, αναθεώρηση 2006).
 "Malentendu" για σαξόφωνα και ορχήστρα δωματίου (2005).

ΣΚΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ:

"ΑστρΩδίες" Κουαρτέτο για δυο πιάνα, βιολί, τσέλο και έναν ηθοποιό, σε κείμενα περί αστρολογίας του Δημήτρη Ντάσκα (2016)
Πρεμιέρα: Συναυλιακός χώρος "ATHENAEUM" αίθουσα  "LA DIVINA" (Οκτώβριος 2016).

"Seven Deadly Sins" για υψίφωνο και ορχήστρα δωματίου με σκηνική δράση και χορό, βασισμένο στα κείμενα της "Θεία Κωμωδία" του Δάντη (2015).
Πρώτη εκτέλεση (concertante): κινηματοθέατρο "Τριανόν" (Οκτώβριος 2015).

"Ο Πεπονοκέφαλος και το Διαμάντι του" για ορχήστρα δωματίου. Μουσική για το ομώνυμο θεατρικό έργο της  Κωνσταντίνας Κωνσταντάτου  (2014).
Πρεμιέρα: θέατρο  "Altera Pars" (Μάρτιος 2014).  

"On the Soul" για μεγάλη ορχήστρα. Σύνθεση βασισμένη σε κείμενα από το "Περί Ψυχής" του Αριστοτέλη,  για σύγχρονο χορό (2012).
 "Δεν ξέρω πώς να το πω" για σύνολο δωματίου και ηλεκτρονικά. Μουσική για θεατρική performance βασισμένη στο έργο της Sarah Kane "Ψύχωση 4:48"  (2012).
Πρεμιέρα: θέατρο "Βαφείο" (Φεβρουάριος 2012).
 "Suite for dreams" Ντουέτο για πιάνο και υψίφωνο με σκηνική δράση και χορό. (2001, αναθεώρηση 2013).
 "Bazaar" για ορχήστρα δωματίου με σκηνική δράση από τους μουσικούς (2001).
 "Τρελή περιπέτεια στο παραμυθένιο δάσος"  για ορχήστρα δωματίου. Μουσική για το ομώνυμο θεατρικό έργο της Βεατρίκης Κάτζολα Σαμπατάκου (1992).
Πρεμιέρα: "Εδεσσαϊκό Θέατρο" (Μάιος 1992).

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΩΜΑΤΙΟΥ:  

"ΜυρΩδίες" ντουέτο για πιάνο και άρπα (2010).
Πρώτη εκτέλεση: Συναυλιακός χώρος "ATHENAEUM" αίθουσα "LA DIVINA" (Ιανουάριος 2010).
 "Ο Δίσκος της Φαιστού, Όψις ‘Β" για σόλο σαξόφωνο και multimedia (2009).
Πρώτη εκτέλεση: Συναυλιακός χώρος "ΑΘΗΝΑ LIVE” (Ιούνιος 2009).
 "Sounds of the city" επιτραπέζιο παιχνίδι για εφτά ερμηνευτές (2004).
 "Misleading Impressions" σεπτέτο για πιάνο, κουαρτέτο εγχόρδων και κλαρινέτο  (2003).
 "Variations"  για σόλο πιάνο (2003).
Πρώτη εκτέλεση: Συναυλιακός χώρος "ATHENAEUM" αίθουσα "LA DIVINA" (Ιούνιος  2003).
 "Suite for dreams" Ντουέτο για πιάνο και υψίφωνο (2001).
 "Diamond’s analysis" για κουαρτέτο εγχόρδων πάνω σε διαφάνειες (2001).
 "The Tale" κουιντέτο για Φλάουτο, κλαρινέτο, βιολί, τσέλο και πιάνο (1999).
Ηχογράφηση: Studio "GARDEN" (Απρίλιος 2014).
 "Felidae" τρίο για πιάνο, βιολί και τσέλο (1997, αναθεώρηση 1999).
Πρώτη εκτέλεση: ωδείο "Εράτειο" (Μάιος 1997).

ΧΟΡΩΔΙΑΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ:

"Το πρώτο σκαλί" για μεικτή χορωδία και τρία κόρνα  μελοποίηση  του ομώνυμου ποιήματος του Καβάφη (2003).

ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΙΑ MULTIMEDIA:

“Dourgouti Island Hotel” για μεγάλη ορχήστρα και ηλεκτρονικά. Μουσική επένδυση για το ομώνυμο ντοκιμαντέρ, βασισμένο στην έρευνα του "ΠΑΝΤΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ" για την ιστορία της περιοχής “Δουργούτι” της Αθήνας. (σε εξέλιξη).
Μουσική για το τρέιλερ.
Airing: "NERIT" TV CHANNEL (Σεπτέμβριος 2014).

"Scary Tales" για μεγάλη ορχήστρα. Σύνθεση και παραγωγή μουσικής στη ραδιοφωνική εκπομπή  “Ανατριχιαστικά Παραμύθια” (2012).
Airing: "M-WORD" RADIO (Νοέμβριος 2012).

"Χωρίζουμε σα ζευγάρι, μένουμε πάντα γονείς" τηλεοπτικό μήνυμα κοινωνικού περιεχομένου βραβεύτηκε το 2013 σε διεθνή διαγωνισμό (2011).
Αiring: "NERIT" TV CHANNEL (Σεπτέμβριος 2011).
https://www.youtube.com/watch?v=uR-gkk_qSSI
"The Ark" για μεγάλη ορχήστρα και ηλεκτρονικά (2003). Cartoon Animation.

                                                                                         (προσωπική μαρτυρία)